ACHTERGROND
In 2023 werkte Adapcare met het Scrum framework aan hun low-code systeem, een Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) genaamd “Pluriform Zorg”. Dit innovatieve systeem ondersteunt zorgverleners met geavanceerde technologie in uiteenlopende zorgdomeinen, zoals GGZ, ouderenzorg en jeugdzorg, waarmee Adapcare een waardevolle maatschappelijke bijdrage levert. De applicatie wordt ontwikkeld door meerdere teams, die elk hun eigen expertisegebied binnen de applicatie hebben. Echter, door de unieke uitdagingen van het werken met een low-code platform en de uiteenlopende markten die Adapcare bedient, stonden werkplezier, voorspelbaarheid van de levering en teamoverschrijdende samenwerking onder druk.
OPDRACHT
Ramon Postulart, CTO van Adapcare, schakelde Koen Halma van Motivista in om de ontwikkelteams te coachen. Het doel was om de voorspelbaarheid van opleveringen te verbeteren, het werkplezier van de medewerkers te verhogen en de teams consistenter te laten samenwerken. Binnen het product management team en onder de product owners ontstond de dringende behoefte aan begeleiding vanwege uiteenlopende inzichten over samenwerking.
CULTUUROMSLAG
Het traject begon met een grondige analyse, waarbij interne stakeholders werden geïnterviewd om de belangrijkste knelpunten te identificeren. Hierbij werd gekeken naar de huidige situatie en het groeipotentieel van de teams. Ook het product management werd meegenomen in deze analyse. Daarnaast hebben we Prisma ingezet als tool om de inzichten meer te kwantificeren. De bevindingen lieten zien dat de teams sterk intern gericht waren, terwijl ze onder aanzienlijke externe druk stonden. Dit bemoeilijkte de samenwerking zowel intern als met klanten, en er was weinig ruimte om hieraan te werken. Door gerichte één-op-één begeleiding en team coaching werden interventies uitgevoerd die ervoor zorgden dat onbesproken zaken aan de oppervlakte kwamen, medewerkers meer plezier in hun werk kregen en groeiden in hun dagelijkse werkzaamheden. Onder andere dankzij prisma en het inzicht om met concrete items aan de slag te gaan zien we een verbetering in de resultaten tav de tweede meeting die heeft plaatsgevonden.
VOORDELEN VAN MINDSET COACHING
Dankzij de mindset coaching is er nu meer directe communicatie tussen teams en productowners. Medewerkers zijn zich meer bewust van het feit dat persoonlijke ervaringen en oordelen iets zijn waar zij zelf mee aan de slag kunnen, en anderen hierin kunnen meenemen. Daarnaast wordt er nu strategischer gestuurd op onderwerpen en worden nieuwe initiatieven beter afgestemd op de algehele strategie.
Deze case studie is geschreven door de opdrachtgever van Adapcare.
Ramon Postulart
Technisch Directeur